وکیل

دفتر وکالت ما با وجود وکیل پایه یک دادگستری و تجربه فراوان در عرصه حقوقی، کیفری، خانوادگی و ملکی میتواند به عنوان مشاور حقوقی در کنار شما باشد.

وکیل

دفتر وکالت ما با وجود وکیل پایه یک دادگستری و تجربه فراوان در عرصه حقوقی، کیفری، خانوادگی و ملکی میتواند به عنوان مشاور حقوقی در کنار شما باشد.

کودکان نامشروع

امروز میخواهیم در مورد احکام و حقوق کودکانی صحبت کنیم که از راه نامشروح متولد میشوند. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که این کودکان یا انسان ها هم مخلوق خدا و همانند ما هستند. صد در صد در این موضوع نباید شکی داشت که این گونه افراد در ذات و موجودیت هیچ تفاوتی با دیگران نداشته و نخواهند داشت.

این حقوق و احکامی که توسط قانون برای این کودکان و همچین شرایطی در نظر میگیرد به دو دسته کلی تقسیم بندی میشود: حقوق مدنی و حقوق جزا
حقوق مدنی مواردی مانند: نسب، مسلمان بودن، توارث،(بحث ارثیت)، ازدواج و... را بررسی میکند. حقوق جزا مواردی مانند: حکم سقط جنین، دیه برجانی، قصاص قاتل جنین و موارد دیگر که بخشی از آن ها در این مقاله گفته خواهد شد.
لازم بذکر است بدلیل پیچیدگی موضوع میتوانین در انجمن از وکیل پایه یک دادگستری مشاوره گرفته و به عنوان مشاور حقوقی پاسخ سوالات شما عزیزان را بدهد.

کودکانی که در مشروع بودن آنها شک وجود دارد، کودکان تلقیحی و آزمایشگاهی میگویند. لازم به ذکر است که مباحثی مانند انتقال جنین نیز شبهه برانگیز است که آیا این کودکان نیز مشروع یا نامشروع هستند. گفتنی است که انتقال جنین در 4 مرحله صورت میگیرد، از گرفتن تخمک گرفته تا تهیه اسپرم و تلفیق آن
آنچکه روشن است، کودکان نامشروع در اثر روابط نامشروع متولد میشوند. روابط نامشروع که از آن کودکی متولد میشود. کودکانی که از راه تلقیخ و یا انتقال جنین به وجود می آیند کودکان نامشروع نیستند.
طبق ماده‌ی 1167 قانون مدنی هرگاه زنا انجام شد و فرزندی از آن حاصل شد، بنابر نظر فقهای اسلامی، آن طفل به زانی ملحق نمی‌شود، یعنی رابطه‌ی قانونی نسب بین طفل و زناکار بوجود نمی‌آید. البته طی تغییرات قانونی در سال های متوالی برای اطلاعات بیشتر میتوانید در انجمن سوال خود را مطرح کنید تا توسط یکی از وکیل های خبره و پایه یک دادگستری پاسخ شما داده شود.

همان‌طور که در توضیحات بالا هم گفته شده در زمینه‌ی وضعیت حقوقی کودکان نامشروع، قانوگذار با تصویب رای وحدت رویه‌ی در سال 1376 سعی در بهبود شرایط و وضعیت این کودکان داشته است. البته بحق نیز باید گفت که این کودکان در واقع قربانی گناه والدین خود می‌شوند و در این رابطه هیچ نقشی ندارند، به دور از انسانیت است که به حال خود رها شوند و قطعا هم نباید از حقوق فردی و شهروندی نیز محروم شوند. در قانون ایران کودکان ناشی از رابطه‌ی نامشروع از حق توارث بین ابوین خود محروم است و همچنین نکاح با محارم نسبی، و در سایر موارد دارای حقوق مشابه با کودکان مشروع هستند. با وجود این در حالی که چندین سال از الحاق ایران به کنوانسیون حقوق کودک می‌گذرد همچنان در بسیاری از موارد مشکلاتی وجود دارد. با توجه به اینکه الحاق ایران به این کنوانسیون به صورت مشروط بوده و در مسایلی که خلاف شرع باشد، مفاد کنوانسیون قابل پذیرش نیست. یکی از این موارد، مسئله‌ی اطفال ناشی از روابط نامشروع است. در بسیاری از کشورها با توجه به وضعیت بسیار بد اطفال نامشروع، تدابیری اخذ شده است. و در بعضی دیگر از کشورها حقوقی برای این گونه اطفال نسبت به والدین خود شناخته‌اند، بدون اینکه این اطفال را در ردیف اطفال مشروع قرار دهند. و به زبان دیگر حقوق کمتری برای آنها قائل شده‌اند. هرچند در کشور ایران چون رابطه‌ی آزاد و بی حد و مرز زن و مرد به رسمیت شناخته نشده و در نتیجه اطفال ناشی از این رابطه هم نسب رسمی ندارند، ولی مطابق کنوانسیون حقوق کودک حق مسلم تمام کودکان جهان، داشتن حقوقی برابر و داشتن هویت است. قبل از تصویب رای وحدت رویه در سال 1376 وضعیت چنین اطفالی، بسیار بد بود. این کودکان از تمام حقوق مسلم و طبیعی خود محروم بودند که خوشبختانه با الحاق به کنوانسیون و اقدام قانونگذار، گام مفیدی در راستای حمایت از این کودکان برداشته شد. ولی همچنان در عمل مشکلات فراوانی وجود دارد. هرچند که مطابق همان رای وحدت رویه پدر طبیعی موظف به اخذ شناسنامه برای چنین طفلی است ولی در عمل مشاهده می‌شود که بسیاری از این کودکان که ناشی از رابطه‌ی غیرقانونی والدین خود بودند، به حال خود رها شده بدون اینکه مورد حمایت واقعی قانون‌ قرار گیرند. پس بهتر است قانونگذار با دید حمایتی، نسبت به این کودکان ضمانت اجرای موثری در این خصوص وضع نماید تا کودکان ناشی از روابط نامشروع نیز در عمل، واقعا دارای حقوقی برابر با کودکان مشروع بوده و فقط در خصوص توارث تفاوتی داشته باشند. البته مباحث زیاد و پیچیده ای در این موضوعات وجود دارد که یک دفتر وکالت خوب میتواند با مشاوره در این عرصه شما را با قوانین حقوقی و جزا، شما را یاری دهد.

حقوق کودکان نامشروع